De heks van Almen en de courtisane van Rome
De heks uit Almen is levend verbrand. Voor de tweede keer. Gelukkig voor haar deze keer op een nepbrandstapel in een toneelstuk. Aleydis heeft in 1472 niet zoveel geluk, die gaat als eerste heks in Nederland op de brandstapel voor de middeleeuwse dorpskerk.
Vrouwen als heks verbranden, waar komt dat vandaan? De oude Grieken hebben het orakel van Delphi, de Romeinen hebben de Vestaalse maagden, de Kelten en de Germanen hebben zieneressen en kruidenvrouwen.
De kerk moet van een rol van vrouwen in de eredienst helemaal niets hebben. Waarom snap ik niet. In de kerk zitten meer vrouwen dan mannen en het spirituele zit sterker in vrouwen dan in mannen. Mediums zijn vaak vrouw. Toch in de kerk mogen vrouwen helemaal niets, een priesterwijding is onmogelijk, voor sommigen zelfs een godslastering. Ze mogen bidden, de kerk poetsen, de bloemen verzorgen en de pastoor van zijn lusten afhelpen. O, sorry, dat laatste mogen ze niet. De kerk wil in haar organisatie geen rol van betekenis voor de vrouw. Waarom? Geen idee.
Gregorius IX
En daar hebben we paus Gregorius IX. In zijn heilige wijsheid schrijft hij in 1233 ‘De stem in de kikker’ en dat is geen leuk kinderboek. Hij vaardigt een bul uit tegen hekserij. Hem is ingegeven dat duivelsverering hoogtij viert in vergaderingen van heksen. Ze dansen naakt bij volle maan, duivels en heksen hebben onder die maan met dierlijk genoegen gemeenschap, althans volgens die Gregorius en misschien ziet hij de duivel en de heks tot één vlees samen komen. Ik denk dat hij ze ziet vliegen.
In heilige verontwaardiging oordeelt hij dat de inquisitie die heksen moet berechten: branden zullen ze. Volgens mij is die Gregorius een vrouwenhater.
En dat branden gebeurt, tussen 1330 en 1720 vermoordt men in Europa zo’n dertigduizend tot zestigduizend heksen. De meeste zijn oude vrouwen, arm, alleenstaand en machteloos. Onder hen bevinden zich opvallend veel natuurgenezers en vroedvrouwen. Ongeveer tweehonderd heksen, man of vrouw, sterven in Nederland.
E-book
Het verhaal zit in mijn bundel ‘Pausen, een apart slag volk.’ Wil je meer lezen? Deze link leid je naar Kobo.
Hier vind je mijn contactformulier
Zo ga je naar mijn persoonlijke Facebook
Dit is mijn Instagram account.
Geef een reactie