de heks van Almen
de heks van Almen. Publiek Domein

Tegenwoordig, met al die sociale media hebben mensen, vooral vrouwen, het niet makkelijk. De modder, roddel en achterklap die ze over zich heen gestort krijgen, gaat alle perken te buiten.
Maar ook vroeger was het niet veel beter. Oké, de naaktfoto ging niet de hele wereld over. Visueel liep je geen gevaar, Voor roddel en achterklap was het maken van een schilderij toch echt te duur. Toch was het voor het slachtoffer net zo erg, want de hele wereld bestond toen in feite uit de eigen stad of dorp.
Dit verhaal is in wezen een vrije vertaling van het spreekwoord ‘Quod licet Iovi non licet bovi,’ ofwel wat Jupiter is toegestaan, is het rund niet geoorloofd. Het Latijnse spreekwoord zegt in feite zegt dat wat een belangrijk persoon mag, niet zomaar iedereen toegestaan is. Het volgende verhaal betreft twee vrouwen: Aleydis uit Almen en Fiammetta uit Rome.

Aleydis gaat in 1472 als eerste heks in Nederland op de brandstapel. Vrouwen als heks verbranden, waar komt dat vandaan? De oude Grieken hebben het orakel van Delphi, de Romeinen hebben de Vestaalse maagden, de Kelten en de Germanen hebben zieneressen en kruidenvrouwen. Het katholieke geloof is net even anders.
De kerk moet van een rol van vrouwen in de eredienst helemaal niets hebben. Waarom snap ik niet. In de kerk zitten meer vrouwen dan mannen en het spirituele zit sterker in vrouwen dan in mannen. Mediums zijn vaak vrouw. Toch in de kerk mogen vrouwen helemaal niets, een priesterwijding is onmogelijk, voor sommigen dat zelfs een godslastering. Ze mogen bidden, de kerk poetsen, de bloemen verzorgen en de pastoor van zijn lusten afhelpen. O sorry, dat laatste mogen ze niet. De kerk wil in haar organisatie geen rol van betekenis voor de vrouw. Waarom? Geen idee.

En daar hebben we paus Gregorius IX. In zijn heilige wijsheid schrijft hij in 1233 ‘De stem in de kikker’ en dat is geen leuk kinderboek. Hij vaardigt een bul uit tegen hekserij. Hem is ingegeven dat duivelsverering hoogtij viert in vergaderingen van heksen. Ze dansen naakt bij volle maan. Duivels en heksen hebben onder die maan met dierlijk genoegen gemeenschap, althans volgens die Gregorius en misschien ziet hij de duivel en de heks tot één vlees samen komen. Ik denk dat hij ze ziet vliegen.
In heilige verontwaardiging oordeelt hij dat de inquisitie die heksen moet berechten: branden zullen ze. Volgens mij is die Gregorius een vrouwenhater.
En dat branden gebeurt, tussen 1330 en 1720 vermoordt men in Europa zo’n dertigduizend tot zestigduizend heksen. De meeste zijn oude vrouwen, arm, alleenstaand en machteloos. Onder hen bevinden zich opvallend veel natuurgenezers en vroedvrouwen. Ongeveer tweehonderd heksen, man of vrouw, sterven in Nederland.
Wat doet Aleydis voor vreselijks? Niets, behalve dat ze het huishouden van de pastoor bestiert. En in die tijd betekent dat meestal een baan voor dag en nacht en delen ze samen het bed. En bij deze pastoor is het niet anders. De pastoor heeft haar misschien wijs gemaakt dat ze samen in hun gemeenschap, één worden met de heer. En misschien houden ze van elkaar en danst Aleydis naakt voor haar pastoor. Daar is niets mis mee. Op het moment dat ik dit schrijf dansen ergens op aarde geliefden met veel genoegen naakt met elkaar.

(wordt vervolgd)

Hier vind je mijn contactformulier

Zo ga je naar mijn persoonlijke Facebook

Dit is mijn Instagram-account.

Deel dit artikel