
Schrijven, tuinieren en ander ongerief.
Eigenlijk is het veel te heet om überhaupt ook maar wat te doen, laat staan een column schrijven. Maar ja, een column kent een vast publicatiemoment.
Deze week heb ik me beziggehouden met AI. Ik heb niet zoveel fiducie in de effecten op de langere termijn. Ik zie grote nadelen voor het denkvermogen van mensen (AI maakt lui) en de effecten voor het milieu (energieverbruik) zijn gigantisch. De vraag die zich bijna altijd opdringt is: follow the money. Of in dit geval: wie wordt er beter van? Niet de mens; ik zie het individuele gebruik als de kralen en kettinkjes voor de primitieve inboorlingen. Wie er beter van wordt, is de overheid en de grote techbedrijven. Ik denk dat AI voor de mensheid als geheel een doodlopende weg is. Is AI ook gevaarlijk? Het ongebreideld loslaten wel, vind ik. We hebben ook besloten de autogordel in te voeren. Voor AI en sociale media hebben we een autogordel nodig. Ik ben niet zo van het ik-denken (kinderen moeten zelf leren met de gevaren van de telefoon om te gaan); ik ben meer van het wij-denken (we moeten onze kinderen beschermen tegen de nadelige effecten van sociale media).
Na deze macrobenadering is er ook een microbenadering: gebruik ik zelf AI?
Jazeker, wat dat betreft kan ik behoorlijk hypocriet zijn. Ik gebruik het voor covers, onderzoeksvragen en flapteksten. Deze week kwam voor mij ook de vraag op: wil ik AI gebruiken voor vertalingen? Ik denk wel dat ik het in ieder geval met een van mijn boeken ga uitproberen. Een echte vertaler kan ik simpelweg niet betalen. Dus ja, ik gebruik AI meer en meer.
Wil je meer van me lezen? Mijn boeken vind je bij Ambilicious en Kobo. Bij Kobo-plus zelfs gratis. Ben je nieuwsgierig naar mijn volgende boeken? Wil je weten wanneer er een boek verschijnt? Stuur me (wimaf25wag@gmail.com) je mailadres achter en ik hou je op de hoogte.
Geef een reactie